قابلیت جدید، اسکرینر (Screener) در چارتیکس!

قابلیت جدید، اسکرینر (Screener) در چارتیکس!

اسکرینر (Screener)

یکی از ابزارهای بسیار کاربردیست که به شما این امکان را می‌دهد تا وضعیت تعداد زیادی از نمادها در بازارهای مختلف را به صورت لحظه‌ای مشاهده کرده و از تغییرات آنها مطلع شوید. اما کاربرد مهمتر اسکرینر این است که به شما اجازه می‌دهد تا نمادها را بر اساس داده‌های مشخصی مرتب سازی (Sort) کرده تا بتوانید نمادهایی که شرایط مدنظر شما برای ورود به بازار دارند را به سرعت پیدا کنید.

در این مطلب از بلاگ چارتیکس قصد داریم تا اسکرینر چارتیکس را به شما معرفی کنیم تا بتوانید از قابلیت‌های آن جهت بررسی سریع‌تر و دقیق‌‌تر بازار استفاده کنید. با ما همراه باشید…

قبل از اینکه به سراغ بخش‌های مختلف اسکرینر چارتیکس برویم، ابتدا یک پیش نمایش کوتاه از بخش‌های مختلف اسکرینر را مشاهده نمایید.

بخش اول: بازارها

در این بخش شما می‌توانید نمادهای موجود در چارتیکس را به تفکیک بازارها مشاهده کنید. این بازارها شامل موارد زیر می‌شوند:

  • طلا و ارز
  • سهام
  • بازار جهانی 
  • رمز ارز

بنابراین شما با کلیک روی هر بازار به لیستی از نمادهای آن بازار دسترسی پیدا خواهید کرد که به صورت پیشفرض از طریق بخش “نمای کلی” آمار و ارقام مربوطه به شما نمایش داده می‌شود. این داده‌ها کاملا قابل شخصی سازی بوده و شما می‌توانید داده‌های فعلی را حذف کرده و داده‌های جدید را اضافه کنید. 

بخش دوم: داده‌های تحلیلی

این بخش از اسکرینر چارتیکس مختص داده‌های تحلیلی می‌باشد و شامل 4 زیر مجموعه بوده که در ادامه هر چهار مورد را بررسی خواهیم کرد.

نمای کلی

این بخش یک نمای کلی از وضعیت بازار را نمایش می‌دهد. به صورت پیشفرض شما می‌توانید به اطلاعاتی مانند آخرین قیمت، درصد تغییرات، میزان تغییرات قیمتی، حجم معاملات، بالاترین و پایین‌ترین قیمت تایم فریم مدنظرتان دست پیدا کنید. تایم فریم به صورت پیشفرض روی روزانه تنظیم شده است. همچنین از طریق منوی سه نقطه در گوشه بالا سمت چپ اسکرینر چارتیکس می‌توانید داده‌های جدیدی را نیز به این بخش اضافه کنید.

اکنون می‌توانید داده‌ها را مرتب سازی کنید. به عنوان مثال با کلیک روی تب “حجم” می‌توانید ببینید که کدام نمادها بیشترین حجم معاملات را داشته‌اند و به ترتیب هرچقدر که پایین‌تر بروید، نمادهایی با حجم معاملات کمتر را مشاهده خواهید کرد.

بازدهی زمانی

در این بخش از اسکرینر شما داده‌های مرتبط با تغییرات قیمت و بازدهی نمادها را مشاهده خواهید نمود. داده‌هایی مانند:

  • درصد تغییرات 
  • درصد تغییرات هفتگی 
  • بازدهی 1 ماه
  • بازدهی 3 ماه 
  • بازدهی 6 ماهه 
  • بازدهی 1 ساله

در اینجا نیز می‌توانید با کلیک روی هر تب، مرتب سازی آن را انجام دهید تا نمادهایی با بیشتر بازدهی مثبت یا منفی را ببینید.

اسیلاتورها

اما شاید کاربردترین بخش اسکرینر چارتیکس بخش اسیلاتورها باشد. در اینجا به ارقام مربوط به اسیلاتورهای زیر دسترسی خواهید داشت: 

  • ADX
  • CCI
  • RSI
  • Stochastic
  • MACD

کاربرد اصلی دکمه تایم فریم در اینجاست. شما می‌توانید در لحظه به اعداد اسیلاتورها در تایم فریم‌های مختلف برای نمادهای متفاوت دسترسی داشته باشید. 

بنابراین دیگر نیازی نیست نمودار تمام نمادها را باز کرده و مدام اعداد اسیلاتورها را بررسی کنید. همچنین با کلیک روی تب هر اسیلاتور، مرتب سازی آنها از بزرگ به کوچک انجام خواهد شد که این مورد نیز بسیار کاربردی است. به عنوان مثال شما قصد دارید تمامی نمادهای بازار ارزهای دیجیتال که در تایم فریم 1 ساعت عدد RSI آنها کمتر از 30 می‌باشد را ببینید.

کافیست تایم فریم اسکرینر را روی 1 ساعته تنظیم کرده و روی تب RSI دو بار کلیک کنید تا اعداد از کوچک به بزرگ نمایش داده شوند. 

دنبال کننده روند 

در این قسمت از اسکرینر چارتیکس نیز می‌توانید به اندیکاتورهای دنبال کننده روند (Trend Following) مانند میانگین‌های متحرک ساده (SMA) و میانگین‌های متحرک نمایی (EMA) با دوره‌های 20، 50 و 200 دسترسی داشته باشید. در صورتی که آخرین قیمت بازار بزرگتر از عدد هر کدام از میانگین‌های متحرک باشد، نشان دهنده وضعیت خرید است. همچنین در صورتی که آخرین قیمت بازار از عدد میانگین‌های متحرک پایین‌تر باشد، نشان دهنده وضعیت فروش است.

نکته مهم: توجه داشته باشید که وضعیت خرید و فروش بر اساس میانگین‌های متحرک به هیچ عنوان سیگنال خرید و فروش محسوب نمی‌شود.

بخش سوم: تایم فریم

در قسمت‌های بالاتر در مورد اسکرینر تایم فریم به صورت کوتاه توضیح دادیم. اما به عنوان یک توضیح مجدد باید بگوییم که این قسمت به شما امکان بررسی داده‌های تحلیلی در تایم فریم‌های مختلف را خواهد داد. به عنوان مثال شما می‌توانید وضعیت اسیلاتورها، اندیکاتورهای دنبال کننده روند، تغییرات قیمتی و … را برای تمامی نمادها و هر تایم فریمی که مدنظر داشته باشید به صورت یکجا مشاهده کنید.

بنابراین دیگر نیازی به باز کردن نمودار نمادها و بارگزاری اندیکاتورها و اسیلاتورها و تغییر تایم فریم آنها به منظور بررسی وضعیت‌شان نخواهید داشت. 

بخش چهارم: پرچم‌ها

در اسکرینر چارتیکس نیز به مانند بخش دیده‌بان امکان استفاده از پرچم‌ها (Flags) برای علامتگذاری نمادهایی که برایتان مهم هستند را خواهید داشت. همچنین با کلیک روی گزینه “پرچم” که در کنار دکمه‌ی جستجوی اسکرینر قرار دارد، امکان مشاهده پرچم‌های همرنگ را خواهید داشت. 

     

در ادامه میتوانید ویدئوی آموزشی راهنمای استفاده از ابزار اسکرینر چارتیکس را مشاهده نمایید…

 

اما برخی رفع اشکالات قبلی و تغییرات جدید نیز در این بروزرسانی انجام شده‌اند که در ادامه اشاره‌ای به آنها خواهیم داشت:

  1.  رفع مشکل آپدیت نشدن قیمت در دیده‌بان برای نماد فعال
  2. ایجاد اسکرول بار برای منوی دسترسی سریع نمادها
  3. رفع مشکل عدم نمایش لیست کامل هشدارهای ثبت شده
  4. افزایش تعداد دیده‌بان‌ها به 20 عدد
  5. بهینه سازی‌های گرافیکی

منتظر بروزرسانی‌های بعدی چارتیکس باشید…

دیدگاه‌ها ۲