اندیکاتورهای جدید اضافه شده به چارتیکس (بخش دوم)

اندیکاتورهای جدید اضافه شده به چارتیکس (بخش دوم)

در بروزرسانی تازه چارتیکس 11 اندیکاتور جدید و کاربردی به سایت اضافه شده‌اند که می‌توانند به شما در انجام تحلیل‌ها و معاملات‌ کمک شایانی کنند. در ادامه مروری بر این اندیکاتورها و نحوه استفاده از آنها خواهیم داشت. با چارتیکس همراه باشید…

لیست اندیکاتورهای سفارشی جدید:

1- Support & Resistance Levels with Breaks

2- Alpha Trend

3- RSI Updated

4- RSI + Composite Index

5- Chandelier Exit

6- Pivot High Low Lines

7- DT Oscillator

8- Big Candle

9- Traders Dynamic Index

10- MT4 MACD

11- Swing High Low Support Resistance

1- Support & Resistance Levels with Breaks

کاربرد اصلی این اندیکاتور ترسیم سطوح حمایت و مقاومت روی نمودار است. در واقع زمانی که شما این اندیکاتور را روی نمودار قرار می‌دهید، سطوح حمایت و مقاوت برای شما به وسیله خطوط آبی و قرمز نمایش داده می‌شوند. سطوح حمایت و مقاومت از طریق تشخیص سقف‌ها و کف‌های بازار (Swings) بدست می‌آیند؛ و همانطور که احتمالا می‌دانید در بازار سوئینگ‌های مینور و ماژور زیادی وجود دارند. بنابراین شما می‌توانید با تغییر در پارامترهای تنظیمات این اندیکاتور و زیاد کردن مقادیر آن، سقف‌ها و کف‌های اصلی‌تر بازار را پیدا کنید. 

قابلیت بعدی این اندیکاتور این است که در صورت شکسته شدن سطوح با یک کندل پرقدرت، یک تگ با عنوان B نمایش داده می‌شود که اختصار کلمه Break به معنای شکست است. 

2- Alpha Trend

این اندیکاتور در تشخیص روند به شما کمک زیادی می‌کند. زمانی که قیمت در بالای این اندیکاتور قرار دارد و رنگ آن سبز است به معنای روند صعودی و زمانی که قیمت زیر آن قرار گرفته و رنگ قرمز را نمایش می‌دهد به معنای روند نزولی می‌باشد. همچنین با استفاده از تگ‌های Buy و Sell روی این اندیکاتور می‌توانید سیگنال‌هایی در جهت خرید و فروش نیز دریافت کنید.

در عین حال ناحیه داینامیک ترسیم شده توسط آلفا ترند می‌تواند به عنوان حمایت و مقاومت داینامیک نیز عمل کند. در واقع زمانی که قیمت از بالا به این اندیکاتور میرسد احتمال حمایت شدن آن وجود دارد. در صورتی که قیمت از زیر به ناحیه آلفا ترند برسد احتمال واکنش مقاومتی وجود خواهد داشت.

این اندیکاتور در محاسبات خود از MFI نیز استفاده می‌کند. بنابراین در صورتی که نمودار مدنظر شما دارای حجم (Volume) نیست می‌توانید از قسمت تنظیمات گزینه Change Calculation را فعال کنید تا محاسبات بر مبنای RSI انجام شود.

 

 

3- RSI Updated

همانطور که از نام این اندیکاتور پیداست نسخه بروزرسانی شده RSI می‌باشد که دارای برخی امکانات اضافی است. در ادامه به این امکانات اشاره خواهیم کرد. 

در بخش Inputs که پارامترهای ورودی RSI وجود دارند گزینه‌های بیشتری اضافه شده است. در تصویر زیر تفاوت RSI قدیمی (نسخه‌ای که به صورت پیشفرض روی ابزار TACL تریدینگ ویو ارائه می‌شود) و RSI جدید که توسط چارتیکس اضافه شده‌ است را می‌توانید مشاهده کنید. 

در RSI جدید شما می‌توانید قیمت مبدا (Source) محاسبات RSI را انتخاب کنید. در واقع می‌توانید مشخص کنید که RSI بر اساس open، High، Low، Close، HL/2، HLC/3 و یا OHLC/4 محاسبه شود. این گزینه در RSI قدیمی وجود ندارد. همچنین در بخش MA Type علاوه بر SMA EMA WMA می‌توانید از حالت‌های Bollinger Bands، SMMA و VWMA نیز استفاده نمایید. 

 

 

4- RSI + Composite Index

این اندیکاتور در واقع از ترکیب RSI و Composite Index که توسط کنستانت براون ابداغ شده بوجود آمده است. در قسمت بالا (خط قرمز رنگ) اندیکاتور Composite Index را مشاهده می‌کنید و در قسمت پایین آن RSI را می‌بینید. اگر به حرکت Composite Index دقت کنید میبینید که شباهت بسیار زیادی به RSI دارد اما با اندکی تفاوت!

دلیل این تفاوت نیز به فرمول محاسبه آن برمیگردد. در واقع کنستانت براون معتقد بود که RSI به اندازه‌ای که باید و شاید دقیق نیست. بنابراین براون محاسبات مومنتوم را به RSI اضافه کرد و Composite Index را ایجاد کرد. 

اما برای استفاده از اندیکاتور RSI + Composite Index یک راه ساده وجود دارد. شما می‌توانید از واگرایی‌هایی که بین RSI و Composite Index وجود دارد برای تشخیص برگشت‌های احتمالی قیمت استفاده کنید. 

 

 

5- Chandelier Exit

این اندیکاتور توسط “چارلز لِبو” بر مبنای ATR طراحی شده است. بنابراین مهمترین کاربرد آن می‌تواند برای تعیین حد ضرر و یا جابجا کردن حد ضرر در پوزیشن‌های باز (Trailing Stop) باشد. برای انجام این کار کافیست حد ضرر را بر اساس خطوط Chandelier Exit جابجا کنید.

همچنین این اندیکاتور می‌تواند در طی روندها به شما سیگنال‌های خرید و فروش خوبی نشان دهد. Chandelier Exit از دو خط Long line (سبز) و Short line (قرمز) تشکیل می‌شود و سیگنال‌های خرید و فروش نیز بر اساس همین خطوط صادر می‌شوند. در واقع اگر قیمت بتواند یک کندل بالای Short line کلوز کند، سیگنال خرید صادر خواهد شد. در حالت عکس اگر قیمت بتواند یک کندل زیر Long line کلوز کند، سیگنال فروش صادر می‌شود. در هر صورت نیازی نیست که شما این نکته را در نظر بگیرید. چرا که هر زمان که سیگنال خرید یا فروش صادر شود، با تگ‌های Buy و Sell روی نمودار از این موضوع آگاه خواهید شد. 

 

 

6- Pivot High Low Lines

این اندیکاتور به شما در تشخیص نقاط پیوت بازار که از اهمیت بالایی برخوردار هستند کمک زیادی خواهد کرد. البته این پیوت را با پیوت پوینت‌های مرسوم که به صورت محاسباتی هستند اشتباه نگیرید! چرا که این دو اندیکاتور کاملا متفاوت از یکدیگر می‌باشند.

 

 

7- DT Oscillator

اگر کتاب “استراتژی‌های معاملاتی با بیشترین احتمال موفقیت” را خوانده باشید و یا با “الیوت به سبک ماینر” آشنا باشید، به احتمال زیاد دی.تی اسیلاتور را هم می‌شناسید. این اسیلاتور از ترکیب دو اسیلاتور دیگر یعنی Stochstic و RSI بوجود آمده است. 

در اینجا نیز مانند دو اسیلاتور یاد شده دو ناحیه بیش خرید (75) و بیش فروش (25) داریم. همچنین دو خط K و D نیز وجود دارند. روش استفاده از آنها نیز به مانند استوکاستیک بر اساس تقاطع این دو خط با یکدیگر در نواحی بیش خرید و بیش فروش می‌باشد.

به عنوان مثال اگر این دو خط در بالا ناحیه 75 یک تقاطع نزولی ایجاد کرده و به زیر سطح 75 بروند، این می‌تواند به معنای سیگنال فروش باشد. در حالت عکس اگر در زیر ناحیه 25 یک تقاطع صعودی ایجاد شود و سپس این دو خط به بالای سطح 25 برسند، یک سیگنال صعودی صادر شده است. البته بدیهی‌ست که شما بایستی سایر عوامل و فاکتورهای تکنیکالی را نیز برای ورود به پوزیشن‌های خرید و فروش مدنظر قرار دهید.

 

8- Big Candle

همانطور که احتمالا از نام این اندیکاتور متوجه شده‌اید، وظیفه آن تشخیص کندل‌هایی با بدنه‌های بزرگ است. شما می‌توانید با وارد کردن اندازه مدنظرتان در تنظیمات این اندیکاتور، کندل‌هایی که بدنه‌ای با حداقل اندازه برابر با مقدار وارد شده داشته باشند را روی نمودار پیدا کنید. به عنوان مثال شما می‌توانید با مشخص کردن کندل‌هایی با سایز بدنه بزرگ، از روش‌هایی مانند ترید بر اساس هیدن گپ‌ها استفاده کنید. 

 

 

9- Traders Dynamic Index

این اندیکاتور ترکیبی از RSI، میانگین متحرک و باند بولینگر است. این اندیکاتور نیز به مانند RSI می‌تواند به شما وضعیت بیش خرید و بیش فروش را نشان داده و علاوه بر آن با استفاده از باند بولینگر میزان نوسان و سنتیمنت کلی بازار را نیز مشخص خواهد کرد. همچنین کراس نزولی و صعودی بین خطوط قرمز و سبز نیز می‌تواند به عنوان سیگنال‌های ورود و خروج در نظر گرفته شود.

 

 

10- MT4 MACD

اندیکاتور مکدی را تقریبا همه می‌شناسند. اینجا هم همان مکدی را داریم. اما نوعی از مکدی که نسخه 4 نرم افزار متاتریدر وجود دارد. این اندیکاتور برای نمایش هیستوگرام از خط MACD استفاده می‌کند و به بیان ساده فاصله بین خط صفر تا خط مکدی را به صورت هیستوگرام نمایش می‌دهد. 

 

 

11- Swing High Low Support Resistance

اما نهایتا یک اندیکاتور محبوب دیگر در وبسایت تریدینگ ویو با نام Swing High Low Support Resistance را داریم که بر مبنای محاسبات خود سوئینگ‌های بازار را شناسایی کرده و سطوح حمایت و مقاومت را ترسیم می‌کند. 

منتظر قابلیت‌ها و امکانات جدید در چارتیکس باشید…

دیدگاه‌ها ۳