پرسش و پاسخ: تغییرات نسخه 5.0 چارتیکس

پرسش و پاسخ: تغییرات نسخه 5.0 چارتیکس

در نسخه جدید چارتیکس به منظور انجام بهینه سازی برخی تغییرات انجام شده است. تعدادی از آنها مرتبط با تغییرات پلتفرم تریدینگ ویو بوده و بعضی از آنها نیز توسط چارتیکس انجام شده‌اند. در این مطلب که به صورت پرسش و پاسخ می‌باشد، این تغییرات را مرور کرده‌ایم. با ما همراه باشید…

آنچه در این مقاله می‌خوانید

چگونه روی خطوط افقی هشدار ثبت کنیم؟

در نسخه جدید چارتیکس می‌توانید روی خطوط افقی نیز هشدار ثبت کنید. این کار باعث می‌شود تا دیگر نیازی به وارد کردن دستی قیمت نداشته باشید. برای تنظیم هشدار روی خطوط افقی کافیست مراحل زیر را طی کنید.

  • یک خط افقی ترسیم کنید. می‌توانید این کار را با “خط افقی (Horizontal Line)” در منوی سمت چپ انجام دهید و یا با کلیک روی آیکون مثبت کوچک کنار نوار قیمت و انتخاب گزینه Draw Horizontal line یک خط افقی ترسیم کنید.
  • اکنون کافیست روی خط افقی ترسیم شده راست کلیک کرده و گزینه “ایجاد هشدار” را انتخاب کنید.
  • در پنجره باز شده می‌توانید تنظیماتی مثل یادداشت و روش‌های ارسال هشدار را در صورت تمایل تغییر دهید.
  • نهایتا با کلیک روی دکمه ثبت هشدار، هشدار مدنظر شما ثبت شده و استایل خط ترسیمی شما نیز به صورت نقطه‌چین درآمده و تگ Alert Line نیز روی آن قرار می‌گیرد تا به شما یادآوری کند که روی این خط یک هشدار تنظیم شده است.

 

 

چگونه روی خطوط روند هشدار ثبت کنیم؟

این قابلیت نیز به مانند قابلیت ثبت هشدار روی خطوط افقی به صورت اختصاصی برای اولین بار توسط چارتیکس معرفی شده است. حالا می‌توانید خیلی راحت روی خطوط افقی هشدار ثبت کنید و پس از برخورد قیمت با آن از طریق هشدار درون برنامه‌ای، پیامک یا تلگرام از این موضوع مطلع شوید.

برای ثبت هشدار روی خطوط روند کافیست مراحل ساده زیر را انجام دهید.

  • ابتدا یک خط روند با استفاده از ابزار “خط روند (Trend Line)” از منوی سمت چپ ترسیم کنید. دقت داشته باشید که برای ترسیم خط روند باید هر دو نقطه ابتدا و انتهای آن را در محدوده‌ای که کندل‌ها وجود دارند قرار دهید. برای ادامه دادن خط به سمت آینده می‌توانید وارد تنظیمات خط شده و گزینه Extend right line را فعال کنید.
  • اکنون روی خط روند ترسیم شده راست کلیک کرده و گزینه “ایجاد هشدار” را انتخاب کنید. 
  • در پنجره باز شده می‌توانید تنظیماتی مثل یادداشت و روش‌های ارسال هشدار را در صورت تمایل تغییر دهید.
  • نهایتا با کلیک روی دکمه ثبت هشدار، هشدار مدنظر شما ثبت شده و استایل خط ترسیمی شما نیز به صورت نقطه‌چین درآمده و تگ Alert Line نیز روی آن قرار می‌گیرد تا به شما یادآوری کند که روی این خط یک هشدار تنظیم شده است.

 

 

چگونه از قابلیت بازپخش نمودار (Bar Replay) استفاده کنیم؟

قابلیت بازپخش نمودار به شما اجازه می‌دهد تا بخشی را در گذشته نمودار برش زده سپس کندل به کندل (با سرعت دلخواه‌تان) به سمت جلو حرکت دهید. بنابراین می‌توانید بدون اینکه پیش داوری از اینکه در سمت راست نمودار چه اتفاقی افتاده است به تست استراتژی معاملاتی خود بپردازید.

در ویدئوی کوتاه زیر با بخش‌های مختلف قابلیت Bar Replay آشنا خواهید شد.

 

چگونه نمودارها را لگاریتمی کنیم؟

در نسخه جدید پلتفرم تریدینگ ویو که در چارتیکس پیاده سازی شده است، محل قرار گیری دکمه حالت لگاریتمی (Log) به داخل نوار قیمت تغییر پیدا کرده است. شما با حرکت دادن نشانگر ماوس خود به روی نوار قیمت، می‌توانید گزینه‌های A و L را در پایین نوار قیمت مشاهده کنید.

گزینه L (مخفف Logarithmic) برای تنظیم نمودار روی حالت لگاریتمی به کار می‌رود.

گزینه A (مخفف Auto) نیز برای تنظیم نمودار روی حالت اتوماتیک کاربرد دارد. 

 

گزینه تنفس معاملاتی (Session Break) کجاست؟

با راست کلیک کردن روی نوار زمان در پایین نمودار می‌توانید گزینه “تنفس معاملاتی” یا همان Session Break را مشاهده و در صورت نیاز فعال کنید.

 

گزینه چند نموداری کجاست؟

در نسخه جدید چارتیکس گزینه چند نموداری مقداری به سمت چپ متمایل شده است (در کنار دکمه Replay) تا در کنار سایر گزینه‌های پرکاربرد قرار گرفته و دسترسی پذیری راحت‌تری داشته باشد. 

در نسخه جدید می‌توانید تا 8 نمودار را به صورت همزمان مشاهده کنید. همچنین برخی قابلیت‌های دیگر به آن اضافه شده است:

  • همگام سازی مکان نما: با فعال بودن این گزینه، موقعیت مکان نمای ماوس شما در سایر پنجره‌ها همگام سازی می‌شود.
  • همگام سازی تایم فریم: با فعال سازی این گزینه، با تغییر تایم فریم در یک پنجره، تایم فریم سایر پنجره‌ها نیز با آن هماهنگ خواهد شد.
  • همگام سازی زمان: اگر این گزینه فعال باشد، با عقب و جلو بردن یک پنجره، سایر پنجره‌ها نیز از نظر محدوده زمانی با آن پنجره هماهنگ می‌شوند.
  • همگام سازی محدوده زمانی: در صورت فعال بودن این گزینه، رنج محدوده نمایش پنجره‌ها با یکدیگر همگام سازی می‌شود.

چگونه همگام سازی ترسیمات را فعال یا غیر فعال کنیم؟

قابلیت دیگر در نسخه جدید چند نموداری چارتیکس، همگام سازی ترسیمات یا Drawing Sync می‌باشد. در صورتی که دو یا چند پنجره با نماد یکسان در چند نموداری داشته باشید، با ترسیم هر ابزاری روی یک پنجره، روی سایر پنجره‌های آن نماد نیز ترسیمات انجام می‌شوند. این قابلیت برای افرادی که قصد دارند تحلیل مولتی تایم فریم انجام دهند بسیار کاربردی خواهد بود. اما در صورتی که قصد دارید روی یک نماد چند تحلیل مجزا انجام دهید، بهتر است این گزینه که به شکل یک آیکون “زنجیر” در نوار سمت چپ وجود دارد را غیر فعال کنید.

 

چگونه پنجره‌های چند نموداری را بزرگ یا کوچک کنیم؟

این کار به دو صورت انجام می‌شود:

  • تغییر اندازه عرضی و طولی: شما می‌توانید با گرفتن و کشیدن لبه‌های هر پنجره به سمت چپ، راست، بالا و پایین اندازه آنها را تغییر دهید. 
  • تمام صفحه کردن یک پنجره: در صورتی که می‌خواهید به صورت موقت یک پنجره را تمام صفحه (Full Screen) کنید و تحلیل‌های خود را در محیط بزرگتری انجام دهید، کافیست از دکمه بزرگنمایی  که با حرکت دادن نشانگر ماوس به محدوده پایین و وسط پنجره به نمایش در خواهد آمد استفاده کنید. البته یک دکمه بزرگنمایی ثابت نیز در نوار پایین صفحه سمت چپ در کنار دکمه اسکرینر قرار دارد که عملکردی مشابه برای بزرگنمایی/کوچک‌نمایی خواهد داشت.

همچنین با فشردن کلیدهای ترکیبی Alt + Enter نیز می‌توانید بزرگنمایی و کوچک‌نمایی پنجره‌ها را انجام دهید.

 

گزینه تعدیل نمودارهای بورس کجاست؟

در نسخه جدید چارتیکس این گزینه به منوی پایین (سمت راست) صفحه انتقال پیدا کرده است. با استفاده از آن می‌توانید نمودارهای بازار بورس را در سه حالت زیر مشاهده کنید:

  • تعدیل نشده
  • تعدیل شده (با سود نقدی و افزایش سرمایه)
  • تعدیل عملکردی

 

چگونه تمپلیت پیشفرض برای تمام نمودارهای خود ایجاد کنیم؟

ممکن است تنظیمات پیشفرض نمودارها (شامل رنگ پس زمینه، رنگ کندل‌ها، رنگ متون نوار قیمت و زمان و …) را دوست نداشته باشید و بخواهید آنها را مطابق سلیقه خودتان تنظیم کنید. حتی ممکن است بخواهید چند تنظیم مختلف داشته باشید و روی نمودارهای مدنظرتان اعمال کنید.
اینجاست که میتوانید از قابلیتی تحت عنوان “تمپلیت‌های نمودار (Chart Templates)” استفاده کنید. با استفاده از این قابلیت قادر خواهید بود که چندین تنظیم مختلف را در قالب تمپلیت ذخیره کرده و هر زمان به آنها نیاز داشتید، روی نمودارهای خود اعمال کنید. حتی میتوانید تمپلیت‌هایی که ایجاد کرده‌اید را به عنوان تمپلیت پیشفرض چارتیکس انتخاب کنید تا روی تمام نمودارهای شما اعمال شوند.

در ویدئوی زیر به طور جامع و کامل مراحل زیر را توضیح داده‌ایم:

  • * نحوه ساخت تمپلیت‌های نموداری
  • * نحوه انتخاب یک تمپلیت به عنوان تمپلیت پیشفرض برای اعمال روی تمامی نمودارها

 

 

گزینه Object Tree کجاست؟

در نسخه جدید چارتیکس این گزینه به نوار سمت راست صفحه منتقل شده است. 

 

چگونه قیمت پایانی نمادهای سهام را در دیدبان ببینیم؟

برای انجام این کار کافیست وارد بخش تنظیمات دیدبان خود شوید (گزینه سه نقطه در بالای دیدبان) و گزینه Final را انتخاب کنید. اکنون یک ستون جدید به دیدبان اضافه شده و قیمت پایانی نمادهای بازار سهام را نمایش می‌دهد.

 

چگونه محاسبات تغییرات نمادهای سهام را بر اساس قیمت پایانی ببینیم؟

در دیدبان پیشرفته چارتیکس می‌توانید مبنای محاسبه تغییرات را به قیمت پایانی تغییر دهید. کافیست وارد بخش تنظیمات دیدبان شده و در بخش “تنظیماتت محاسبه سهام” را روی گزینه قیمت پایانی قرار دهید.

 

چگونه علائم روی نمودار را مخفی کنیم؟

به صورت پیشفرض علائم (Marks) مرتبط با سشن‌ها، گزارش‌های اقتصادی و تعدیل‌ها روی نمودار در حالت نمایش قرار دارند. اما اگر می‌خواهید آنها را مخفی کنید، کافیست روی آیکون “چشم” در نوار پایین صفحه کلیک کنید. یک راه دیگر نیز این است که روی نمودار راست کلیک کرده و گزینه Hide Marks on Bars را انتخاب کنید.

 

گزینه تمپلیت ابزارها کجاست؟

این گزینه در نسخه قبلی در نوار بالای صفحه وجود داشت. اما در نسخه جدید این گزینه به منوی شناور هر ابزار انتقال یافته است. در واقع با کلیک روی هر ابزار یک منوی شناور نمایش داده می‌شود که اولین گزینه از سمت چپ مربوط به تمپلیت ابزار می‌باشد.

 

گزینه جستجوی سریع چیست؟

با استفاده از گزینه جستجوی سریع (Quick Search) می‌توانید بدون نیاز به گشتن دنبال ابزارها در بین منوهای مختلف، به سادگی و تنها با جستجو کردن نامشان آنها را پیدا کرده و با یک کلیک استفاده کنید. این گزینه به شکل آیکون “ذره بین” در نوار بالا سمت راست صفحه قرار دارد.

 

گزینه تنظیمات کلی سایت کجاست؟

این گزینه در نسخه قبلی به صورت یک منوی سه خطی در گوشه بالا سمت چپ قرار داشت. اما حالا این گزینه به گوشه بالا سمت راست انتقال یافته است. در این بخش می‌توانید به تنظیمات کلی زیر دسترسی داشته باشید:

  • میزان اعتبار حساب و تعداد پیامک‌های باقیمانده
  • تغییر تم‌های نمودار (روشن و تاریک)
  • همسان سازی تمپلیت نمودار
  • تغییر زبان نمودار

 

برای استفاده از نسخه جدید چارتیکس از چه مرورگرهایی استفاده کنیم؟

چارتیکس با تمامی مرورگرهای بروز و مطرح دنیا به سادگی قابل استفاده است. بهترین مرورگرها برای استفاده از چارتیکس در سیستم عامل‌های مختلف شامل Google Chrome، Microsoft Edge، Brave و Opera می‌باشند. 

توجه: استفاده از مرورگر FireFox توصیه نمی‌شود!

چگونه از دو نسخه جدید و قدیم چارتیکس استفاده کنیم؟

تا اطلاع ثانوی همچنان امکان استفاده از نسخه قدیم (Next) نیز علاوه بر نسخه جدید (Max) وجود خواهد داشت. اما دقت داشته باشید که برای استفاده از این دو نسخه، از دو مرورگر متفاوت (مثل Google Chrome و Microsoft Edge) استفاده کنید تا تداخلی در عملکرد این دو نسخه مشاهده نکنید.

چگونه اعتبار خود را بین نسخه جدید و قدیمی همسان سازی کنیم؟

در صورتی که در نسخه قدیمی چارتیکس دارای اعتبار باشید می‌توانید به سادگی این اعتبار را به نسخه جدید نیز انتقال دهید. کافیست وارد نسخه جدید شده و به بخش خرید اشتراک (گزینه کارت در نوار سمت راست) بروید. در صفحه باز شده با کلیک روی دکمه “همسان سازی اعتبار“، اشتراک شما به نسخه جدید نیز انتقال خواهد یافت.

توجه داشته باشید که شماره موبایل شما در هر دو نسخه بایستی یکسان باشد!

لینک ورود به نسخه جدید چارتیکس | MAx

دیدگاه‌ها ۲
ارسال دیدگاه جدید